مضرات اشعه UV برای چشم

مضرات اشعه UV برای چشم

مضرات اشعه UV و راه های پیشگیری

آیا می دانستید استفاده از عینک آفتابی به اندازه استفاده از کلاه برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مهم است؟ جولای ماه آگاهی از ایمنی اشعه ماوراء بنفش است و ما قصد داریم نکات مفیدی را درباره مضرات اشعه UV برای چشم و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و نحوه محافظت از چشمان خود در برابر آسیب با شما اشتراک بگذاریم.

اهمیت استفاده از عینک آفتابی

1. اشعه ماوراء بنفش تقریباً به تمام ساختارهای چشمی از جمله پلک آسیب می رساند. به طور کلی، بهتر است از فعالیت در فضای باز بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید. زمانی که نور خورشید در قوی ترین حالت ممکن خود قرار دارد و حتی ممکن است در یک روز مه آلود دچار آفتاب سوختگی شوید. استفاده از عینک آفتابی با محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش (هم از نظر فریم بزرگ و هم با یک محافظ پیچیده یا محافظ جانبی) به اندازه استفاده از کلاه با لبه پهن اهمیت دارد.

2. اشعه ماوراء بنفش تمام ساختارهای چشم را پیر می کند. آسیب قرنیه، آب مروارید و… همگی از اثرات مزمن احتمالی قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند و در نهایت می توانند منجر به کاهش بینایی شوند.

3. پوست پلک نازک ترین پوست کل بدن است. آسیب اشعه ماوراء بنفش باعث خشکی، چین و چروک، شیارهای برجسته پوست، افتادگی، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و رنگدانه های خالدار می شود. اشعه ماوراء بنفش با سرطان های پوست از جمله کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوم پوستی مرتبط است. کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند نه تنها روی پوست، بلکه روی ملتحمه رخ دهد و به قرنیه و داخل چشم حمله کند و در برخی موارد نیاز به برداشتن کل چشم دارد.

4. سطح جلویی چشم 99 درصد از اشعه UV را جذب می کند. در سطح چشم، این آسیب اشعه ماوراء بنفش مستعد رشد تومورهای سرطانی و همچنین رشد غیرسرطانی مانند ناخنک و پینگکولا است. هنگامی که نور UV از آب منعکس می شود، مانند زمانی که در ورزش های آبی یا اسکی شرکت می کنید، آسیب به قرنیه می تواند رخ دهد.

5. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و قرار گرفتن در معرض UV با آب مروارید مرتبط است. این آسیب جبران ناپذیر است. تنها درمان آب مروارید که بر فعالیت های روزمره زندگی تأثیر می گذارد، جراحی است.

6. استرس اکسیداتیو و آسیب تجمعی اشعه ماوراء بنفش در ایجاد دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، که علت اصلی نابینایی در آمریکایی های بالای 55 سال است، که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اهمیت دارند.

7. در هنگام خسوف و یا در مواقع دیگر، خیره شدن به خورشید می تواند باعث آسیب به شبکبه چشم شود. این آسیب به شبکیه می تواند منجر به کاهش دائمی کیفیت بینایی شود.

بنابراین، هر زمان که در معرض بیشترین خطر آسیب اشعه ماوراء بنفش هستید، برای پوست و چشمان خود از محافظ مانند عینک آفتابی یا کلاه لبه دار استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *